Niemcy
Niemcy są uznawane za pioniera w zakresie ROP, wprowadzając system już w 1991 roku poprzez Rozporządzenie o Odpadach Opakowaniowych (VerpackV). W 2019 roku zastąpiono je Ustawą o Opakowaniach (VerpackG), która wprowadziła obowiązek rejestracji producentów w Centralnym Rejestrze Opakowań (Zentrale Stelle Verpackungsregister – ZSVR) oraz obowiązek raportowania danych dotyczących wprowadzanych opakowań. System opiera się na konkurencyjnych organizacjach odzysku (PRO), które odpowiadają za zbiórkę i recykling odpadów opakowaniowych.
Dzięki temu podejściu Niemcy osiągnęły imponujące wyniki: w 2022 roku wskaźnik recyklingu odpadów opakowaniowych wyniósł 90,3%, a jedynie 1% odpadów komunalnych trafiło na składowiska, co znacznie przewyższa średnią unijną wynoszącą 24% .
Włochy
We Włoszech system ROP zarządzany jest przez krajowe konsorcjum opakowaniowe CONAI (Consorzio Nazionale Imballaggi), które koordynuje działania w zakresie zapobiegania, odzysku i recyklingu opakowań z różnych materiałów, takich jak plastik, papier, szkło, aluminium, stal i drewno. Producenci i użytkownicy opakowań są zobowiązani do przystąpienia do CONAI i uiszczania opłat środowiskowych, które są przeznaczane na finansowanie systemu zbiórki i przetwarzania odpadów .
Unikalnym aspektem włoskiego systemu jest to, że opłaty są nakładane na przetwórców opakowań, a nie bezpośrednio na marki, co upraszcza monitorowanie i egzekwowanie obowiązków.
Francja
Francja posiada jeden z najbardziej rozwiniętych systemów ROP w Europie, obejmujący 12 obowiązkowych strumieni produktowych, w tym opakowania, sprzęt elektryczny i elektroniczny, baterie, tekstylia, meble i inne. Producent ma do wyboru:
- Opcję “PLAY” – samodzielne zarządzanie zbiórką i przetwarzaniem odpadów, co jest rzadko praktykowane.
- Opcję “PAY” – przystąpienie do zatwierdzonej organizacji odzysku (eco-organisme) i uiszczanie opłat ekokontrybucyjnych, które są modulowane w zależności od kryteriów ekoprojektowania produktów.
W ramach ustawy o przeciwdziałaniu marnotrawstwu i gospodarce o obiegu zamkniętym (Anti-Waste and Circular Economy Law) wprowadzono szereg nowych obowiązków:
- Zakaz niszczenia niesprzedanych produktów od stycznia 2023 roku.
- Obowiązek informowania konsumentów o wpływie produktów na środowisko, w tym o zawartości materiałów z recyklingu, możliwości recyklingu, obecności substancji niebezpiecznych i mikroplastików.
- Wprowadzenie systemu rankingowego oceniającego zrównoważony charakter produktów, który ma wpływać na wysokość opłat ekokontrybucyjnych .
Czechy
Czechy wdrożyły system ROP, który obejmuje różne strumienie odpadów, w tym opakowania, sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz baterie. System opiera się na współpracy producentów z zatwierdzonymi organizacjami odzysku, które są odpowiedzialne za zbiórkę, przetwarzanie i recykling odpadów. Producenci są zobowiązani do rejestracji i raportowania danych dotyczących wprowadzanych produktów oraz do uiszczania opłat na rzecz organizacji odzysku.
Czeski system ROP charakteryzuje się wysokim poziomem zbiórki selektywnej i recyklingu, dzięki dobrze rozwiniętej infrastrukturze oraz zaangażowaniu społeczeństwa w segregację odpadów.
Poniżej porównanie efektów działania systemów Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta (ROP) w Niemczech, Francji, Włoszech i Czechach – ze szczególnym uwzględnieniem wskaźników recyklingu, efektywności systemów oraz ich wpływu na rynek i środowisko:
1. Wskaźniki recyklingu i odzysku opakowań
Kraj | Wskaźnik recyklingu opakowań (2022) | Składowanie odpadów | Poziom segregacji u źródła |
Niemcy | ~90% | ~1% | Bardzo wysoki |
Francja | ~70–75% | ~20% | Wysoki |
Włochy | ~70% | ~20% | Wysoki, rosnący |
Czechy | ~75% | ~45% | Wysoki |
Niemcy zdecydowanie przodują w skuteczności recyklingu i minimalizacji składowania. Francja i Włochy prezentują zbliżony, stabilny poziom, natomiast Czechy – mimo dobrze rozwiniętej segregacji – nadal mają stosunkowo wysoki udział odpadów składowanych.
2. Organizacja i zarządzanie systemem
Kraj | Model organizacyjny | Liczba PRO (organizacji odzysku) | Centralizacja/konkurencja |
Niemcy | Centralny rejestr + wiele PRO | >10 | Konkurencyjny |
Francja | Liczne PRO zatwierdzane przez państwo | Kilkanaście | Centralnie regulowany |
Włochy | Jedno konsorcjum (CONAI) + branżowe podkonsorcja | 1 (główne) + 6 sektorowych | Silnie scentralizowany |
Czechy | Kilka zatwierdzonych PRO | 3–5 | Konkurencyjny |
Niemcy i Czechy mają model z konkurencją pomiędzy organizacjami odzysku, co zwiększa efektywność, ale wymaga silnego nadzoru. Francja stosuje ścisłą kontrolę państwa, natomiast Włochy polegają na quasi-monopolu poprzez CONAI, co upraszcza system, ale ogranicza konkurencję.
3. Finansowanie i wpływ na producentów
Kraj | Sposób naliczania opłat | Koszty dla producentów | Mechanizmy eko-projektowania |
Niemcy | Masa + materiał + ekomodulacja | Średnie–wysokie | Tak |
Francja | Masa + wpływ środowiskowy | Wysokie | Tak – obowiązkowe |
Włochy | Masa + typ materiału | Średnie | Ograniczone |
Czechy | Prosta opłata za kg | Niskie–średnie | Dobrowolne |
Francja jest liderem we wdrażaniu zasad ekoprojektowania – opłaty są modulowane w zależności od wpływu produktu na środowisko (np. recyklowalność, zawartość tworzyw sztucznych). Włochy i Czechy mają mniej rozbudowane systemy różnicowania opłat.
4. Efekty środowiskowe i społeczne
- Niemcy – wzorcowy model dla UE, bardzo niskie składowanie, wysoka świadomość społeczna i silna infrastruktura recyklingu.
- Francja – bardzo zaawansowane regulacje środowiskowe (zakazy niszczenia niesprzedanych towarów, obowiązki informacyjne), ale wyższe koszty.
- Włochy – wysoka efektywność przy relatywnie prostym systemie organizacyjnym (CONAI), jednak mniej presji na innowacje.
- Czechy – sprawny, efektywny kosztowo system, ale wciąż potrzeba poprawy infrastruktury i ograniczenia składowania.
Podsumowanie
Kraj | Silne strony | Główne wyzwania |
Niemcy | Bardzo wysoki recykling, efektywny nadzór | Duże obciążenia administracyjne |
Francja | Innowacyjne narzędzia polityki środowiskowej | Kosztowność, ryzyko nadregulacji |
Włochy | Stabilny system finansowania i wysokie wyniki | Brak silnej presji na ekoprojektowanie |
Czechy | Wysoka efektywność kosztowa i zbiórka selektywna | Wysoki poziom składowania |